>
Uppdaterades i juli 2022
Du kan kontakta oss genom att klicka här eller per telefon. Använd chatten och skriv exakt ”telefonnummer” för att få reda på telefonnumret.
Läs dessa allmänna villkor innan du använder Opodos webbplats och gör en bokning. När du gör ett köp på webbplatsen godkänner du dessa allmänna villkor.
All korrespondens angående kundservice eller din bokning ska skickas till Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA eller via mail genom att klicka här >
1.1 Denna webbplats är tillgänglig för alla användare (kallas hädanefter “användaren” eller “du/dig”) underkastat dessa allmänna villkor. När du gör ett köp på webbplatsen eller använder den på annat sätt godkänner du dessa allmänna villkor.
1.2 Denna plattform drivs av Vacaciones eDreams, SL, inregistrerat i Spanien och registrerat i Madrids handelsregister med registrerad kontorsadress på Calle de Manzanares, nº 4, Planta 1º, Oficina 108, 28005, Madrid, Spanien och med skatteregistreringsnummer B-61965778 (nedan kallad ”eDreams”, “vi”, “oss” eller “vår”). eDreams är en IATA-ackrediterad resebyrå.
Vårt dotterbolag som är etablerat i USA är eDreams LLC. eDreams LLC is a Delaware limited liability company, with business address at 3350 Virginia Street 2nd Floor Coconut Grove, FL 33133, USA; it is registered as Seller of Travel in the following states: California CST2121263-50; Florida: ST38821; Iowa: 1293; Washington UBI: 603615148. *Registration as a seller of travel does not constitute approval by the state of California. California law requires certain sellers of travel to have a trust account or bond. eDreams LLC has a surety bond issued by the prosur group in the amount of $25,000. eDreams LLC is not a participant in the Travel Consumer Restitution Fund (TCRF). Om du är en kund som betalar för bokningen med ett kredit- eller bankkort utfärdat av ett finansinstitut, som är etablerat i Storbritannien, kommer ditt avtal för våra tjänster (som beskrivs i paragraf 2.4) att hamna hos Opodo dotterbolag eDreams (Gibraltar) Limited, som är registrerat i Gibraltar med organisationsnummer 121458.
Våra jämförelse- och bokningstjänster ”Flights” och ”Trains” tillhandahålls av Vacaciones eDreams (information enligt ovan). Vår fristående jämförelsetjänst ”Hotel” tillhandahålls av Engrande S.L (skattenummer B62064845), ett företag enligt spansk lag som tillhör eDreams ODIGEO Group med säte på Calle Conde de Peñalver, 5, - 1º Ext. Izq., 28006, Madrid, Spanien. Våra ”dynamiska paket” (till exempel flygresa och hotell) tillhandahålls av Vacaciones eDreams. Mer information om dynamiska paket och särskilda villkor och skyldigheter finns nedan. Vår jämförelse- och bokningstjänst ”Trains” tillhandahålls av Vacaciones eDreams (information enligt ovan). Om du vill ha mer information om och villkor för ditt reseavtal läser du i det relevanta avsnittet i de här villkoren. Du får inte överföra några av dina rättigheter eller skyldigheter enligt de här villkoren utan föregående skriftligt medgivande från oss. Vi får överföra våra rättigheter och skyldigheter enligt de här villkoren utan ditt godkännande och i synnerhet så får vi överföra våra rättigheter och skyldigheter till våra dotterbolag för att kunna tillhandahålla våra tjänster.
1.3 Användaren försäkrar härmed att han eller hon är vuxen (minst 18 år) och har rättskapacitet att bindas av detta avtal och att använda denna webbplats enligt dessa allmänna villkor. Opodo uppmärksammar uttryckligen användaren på att han/hon genom att göra en bokning på webbplatsen sluter ett avtal som innebär ett betalningsansvar. Vidare försäkrar användaren att all information han/hon lämnar för att få åtkomst till webbplatsen, och under användningen av den, är sann, fullständig och korrekt, och att han/hon samtycker till att hålla informationen uppdaterad.
1.4 Denna webbplats är endast och uteslutande avsedd för användarens personliga bruk. Den får inte ändras, reproduceras, dupliceras, kopieras, distribueras, säljas, återförsäljas eller utnyttjas för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål, med undantag för att du får skriva ut kopior av din resplan för personligt bruk, eller vidarebefordra din resplan till ett verkligt resplanshanteringsföretag.
1.5 Användaren godtar att inte använda denna webbplats i olagliga eller otillåtna syften. Användaren godtar i synnerhet att endast använda denna webbplats för egen del, samt att de produkter eller tjänster som köps via denna webbplats är för eget bruk eller konsumtion, eller för andra personers bruk eller konsumtion för vilkas räkning han eller hon enligt lag har rätt att agera. Användaren får inte återförsälja produkter eller tjänster som köps via denna webbplats till tredje man.
1.6 Opodo förbehåller sig rätten att när som helst och utan varsel neka åtkomst till denna webbplats.
1.7 All korrespondens angående kundservice eller din bokning ska skickas till Opodo, 26-28 Hammersmith Grove, London W6 7BA. Om du föredrar att kontakta oss per telefon ringer du 0770 457 770 (lokala taxor gäller).
2.1 Med “bokning” avses en beställning av produkter eller tjänster som du gör på vår webbplats och som bekräftas av oss. När du gör en bokning via denna webbplats ingår du ett avtal med reseleverantören. Opodo är därmed inte part i avtalsförhållandet avseende de produkter och tjänster du beställer på vår webbplats, såvida inte detta anges uttryckligen häri. Eventuella frågor eller angelägenheter avseende produkten ska riktas till reseleverantören.
Om du vill ha mer information om ditt reseavtal läser du i det relevanta avsnittet/den relevanta bilagan nedan.
2.2 Termen ”reseleverantör” inkluderar, beroende på vad som är tillämpbart, flygbolag, researrangörer, paketreseleverantörer, hotell, hotellkedjor och -förmedlare och andra boendeleverantörer, försäkringsleverantörer samt tågrese- och hyrbilsleverantörer.
2.3 Opodo gör bokningen för din räkning och ditt avtal är underkastat reseleverantörens villkor, vilka kan innebära begränsning av eller friskrivning från ansvar gentemot dig (ofta enligt diverse tillämpliga internationella överenskommelser). Om du vill granska vederbörande reseleverantörs villkor hänvisas du till sidan Transportvillkor på vår webbplats, där reseleverantörens kontaktuppgifter är tillgängliga via en länk. Om reseleverantörens villkor inte är åtkomliga via en länk kan vi på begäran ge dig reseleverantörens kontaktuppgifter så att du kan kontakta denna. Se till att kontrollera den aktuella reseleverantörens villkor för avbokningsavgifter och andra viktiga villkor.
2.4 Genom att använda den här webbplatsen till att boka produkter eller tjänster ger du oss tillåtelse att agera som representant under jämförelseprocessen mellan reseleverantörer, för bokning av produkter och tjänster från den valda reseleverantören och att betala för den typen av produkter eller tjänster i ditt namn och för din räkning, beroende på vad som krävs. Ditt avtal för den här mellanhandstjänsten kommer att vara mellan dig och vårt relevanta dotterbolag (enligt paragraf 1) och är inte samma sak som ditt avtal med reseleverantören (enligt paragraf 2.1). Det innebär att vi kan debitera dig en tjänsteavgift beroende på vilken produkt du bokar. Du får information om eventuella avgifter innan du bekräftar bokningen. När du tillhandahåller kreditkorts- eller betalkortsuppgifter för att boka godkänner du att vi använder de uppgifterna för att boka för din räkning. När vi betalar på det här sättet för din räkning får du en bekräftad biljett som utfärdas av reseleverantören.
2.5 Priserna bekräftas i det sista steget av bokningsprocessen, då du klickar på “Köp”, “Boka” eller liknande formulering beroende på vilken produkt du köper. Priser visas enligt växelkurser som beräknas dagligen. Priserna kan därför variera från dag till dag, beroende på ändringar i växelkurser. Skatter varierar i enlighet med växelkurser. Växelkursen fastställs vid bokningstillfället och gäller vid eventuella ändringar eller avbokningar av den artikeln i bokningen. Växelkurser fastställs av Opodo.
I sällsynta fall kan det vara fel på priset. Uppenbara prisfel är inte bindande. Uppenbara prisfel är där felet är uppenbart och ingen vettig person kan anse att det är rimligt. I sådana fall förbehåller vi oss rätten att avboka bokningen utan straffavgift och återbetala det debiterade beloppet. Vi kan erbjuda dig möjligheten att behålla bokningen till rätt pris och betala prisskillnaden.
2.6 När du har bekräftat din bokning får du ett bekräftelsemail med ett bokningsnummer. Det är i detta skede ditt avtal avseende de beställda produkterna och tjänsterna uppstår. Detta bekräftelsemail innehåller alla detaljer i bokningens resplan. Därefter kontrollerar vi att din bokning har registrerats korrekt i flygbolagets bokningssystem, och att din betalning går att behandla. Vår skyldighet att utfärda biljetten förutsätter att vi erhåller din betalning i disponibla medel.
2.7 Vi förbehåller oss rätten att avboka din bokning om vi har rimlig anledning att tro att den är bedräglig. I sådana fall försöker vi kontakta dig på den e-mailadress du angav vid bokningstillfället, eller din bank. Om vi inte får kontakt med dig eller din bank kan vi avboka din bokning utan något som helst ansvar.
2.8 Det elektroniska dokument som formaliserar ditt avtal ska dokumenteras i Opodos register, och du kan när som helst kontakta Opodo och begära åtkomst till dokumentet.
2.9 Vad beträffar alternativen för “särskilda önskemål” avseende en produkt (måltider, handikappanpassning, barnstolar osv.) kan dessa inte garanteras av Opodo, men de vidarebefordras till reseleverantören/hotellet. Du ansvarar själv för att bekräfta med reseleverantören eller hotellet om de särskilda önskemålen kan uppfyllas.
2.10 Opodo har sammanställt en lista med all information du behöver för att planera din resa (transportvillkor, bagagepolicy osv.) från de flygbolag som bokas mest på vår webbplats. Observera att denna information hanteras direkt av flygbolagen, och att det är viktigt att du tar del av dessa policyer när du planerar din resa. Om flygbolaget du reser med saknas i listan kan du ta del av villkoren direkt på flygbolagets webbplats.
3.1.1 Din möjlighet att avboka eller ändra en bokad reseprodukt eller resetjänst, och metoden för detta, beror på det enskilda flygbolagets regler för biljettpris eller reseleverantörens villkor i övrigt. Därmed är det kanske inte möjligt att avboka eller ändra beställda produkter eller tjänster, eller så kan särskilda krav gälla som du måste uppfylla. Om du förändrar din bokning på något sätt (avbokar och/eller ändrar den) förbehåller sig Opodo rätten att debitera dig en serviceavgift på upp till 600 kr för administrativa kostnader som Opodo åsamkas. Denna avgift tas inte ut för flygresor med etiketten “Kostnadsfri ombokning”. Denna avgift innefattar inte eventuella avgifter som påförs direkt av reseleverantören eller hotellet, däribland mellanskillnad i pris för biljett/rum/hyra. Observera att om du ändrar din bokning påverkas inte kostnaden för ändringen av eventuella biljettpriser som är tillgängliga på webbplatsen vid det tillfället.
3.1.2 Observera beträffande flygbokningar att för resplaner som omfattar flera rutter och fler än en biljettprisgrund kan fler än en uppsättning regler för biljettpris gälla. I så fall gäller de mest restriktiva reglerna för biljettpris. Läs alla regler för biljettpris som gäller för din bokning. Om ändring eller avbokning tillåts ska du kontakta Opodo för att få ändringen gjord. Observera att för vissa flygresor ingår kostnadsfri avbokning, inklusive alla serviceavgifter, fram till midnatt på inköpsdygnet och endast under kundservicens öppettider. Observera också att om du uteblir från en flygresa kan det medföra att hela biljetten sägs upp av flygbolaget och därmed inte återbetalas. Ändringar och avbokningar kan inte göras via mail. Opodos kundservice når du på 0770 457 770 (lokala taxor gäller).
3.1.3 Beträffande hotellbokningar är hotellets särskilda villkor för avbokning och ändringar tillgängliga online under bokningsprocessen, och de finns också i ditt bekräftelsemail. Om du gör en ändring i en bokning ansvarar du själv för att försäkra dig om att den inte strider mot någon annan produkt eller tjänst du har köpt.
3.1.4 Beträffande hyrbil är den uthyrande reseleverantörens särskilda villkor för avbokning och ändringar tillgängliga online under bokningsprocessen, och för de flesta bokningar också via en länk i ditt bekräftelsemail. Om du inte avbokar din bokning före hämtningstiden och inte hämtar bilen på hämtningsdatumet, eller om du inte följer hämtningsvillkoren (se biluthyrarens villkor) förbehåller sig Opodo rätten att för biluthyrarens räkning debitera en avgift för uteblivande på upp till 100 % av den totala hyrbilsbokningens värde.
3.2.1 Totalpriset för din bokning visas efter att du har valt alla de produkter du vill köpa. I detta pris ingår priserna för alla valda produkter samt Opodos serviceavgifter. Dessa serviceavgifter är oberoende av produkternas pris och återbetalas inte i något fall, eftersom de avser den service som Opodo tillhandahåller i form av sökning, jämförelse och assistans i bokningsprocessen. Skatter varierar i enlighet med växelkurser.
3.2.2 Serviceavgiftens belopp beror på produkterna som köps. Opodo kan också komma att debitera ytterligare serviceavgifter om du bokar per telefon eller begär ändringar eller återbetalning. Om du använder ett kreditkort som saknar täckning, eller som avvisas av banken av något annat skäl som du ansvarar för, debiterar Opodo en serviceavgift på upp till 600 kr och instruerar dig att erlägga betalningen för din bokning. Serviceavgiften påförs i tillägg till det slutliga priset. Du kommer inte få dina produkter förrän full betalning erlagts. Vidare vill vi upplysa dig om att på grund av reseprodukters beskaffenhet kan prisändringar förekomma mellan bokningen och betalningens erläggande. I så fall måste du åta dig de valda produkternas kostnad vid den tidpunkt då betalningen erläggs.
3.2.3 Om du betalar med kreditkort kan betalningen för flygresor komma att lyftas direkt av flygbolaget. Om det uppstår problem med din betalning kommer vi att kontakta dig inom 48 timmar från bokningen, eller inom 24 timmar om resan ska företas inom 48 timmar. Opodo ansvarar inte för påföljande prishöjning på grund av utebliven betalning. Eventuell prishöjning måste betalas av dig innan bokningen kan bekräftas. Observera att betalningen till flygbolaget och betalningen till Opodo för andra produkter eller för Opodos avgifter kan komma att visas som separata transaktioner på ditt kreditkortsutdrag.
3.2.4 Betalning kan göras med alla större konto- och kreditkort som anges på webbplatsen. Andra betalningsmetoder än de som anges på webbplatsen godtas inte, och inget ansvar åtas för kontanter eller checkar som skickas med post. Full betalning för alla produkter krävs vid bokningstillfället, utom för hotell eller hyrbil som bokats för betalning vid ankomsten, då ett förskottsalternativ kan vara tillgängligt.
3.2.5 Som ytterligare säkerhetsåtgärd behöver du uppge all kortinformation för varje inköp du gör hos Opodo. Det beror på att dessa uppgifter inte sparas i våra filer längre än vad som behövs för att behandla betalningen för varje bokning, eller för skattedebiteringsprocessen enligt vad som anges nedan under 3.3. Observera att Opodo måste lämna ut din kortinformation till reseleverantören i fråga för slutförande av bokningen. I och med att du godkänner dessa allmänna villkor ger du oss fullmakt att göra detta för din räkning. All information krypteras på vår säkra server. Du ger Opodo fullmakt att använda informationen för det kreditkort som kunden/du tillhandahåller (i) för att göra inköp av erforderliga tjänster och för att behandla relaterade serviceavgifter, (ii) för betalning av försäkringspremie i förekommande fall, (iii) för behandling av eventuella återbetalningar, (iv) för debitering av kostnader och avgifter för (a) ändringar i bokningen eller (b) återbetalning av skatt som nämns i avsnitt 3.3 i dessa allmänna villkor.
3.2.6 Opodo förbehåller sig rätten att debitera kunden eventuella avgifter för återföring till kortkonto. Om din bokning betalas med ett kreditkort som tillhör någon annan begär vi eventuellt en skriftlig fullmakt från kortinnehavaren. Opodo eller reseleverantören förbehåller sig rätten att leverera e-biljetter, bekräftelser, e-kuponger eller andra resedokument endast till faktureringsadressen eller e-mailadressen för ditt kreditkort om kreditkortsutfärdaren begär det. Alla e-mailadresser måste vara giltiga vid bokningstillfället.
3.2.7 För att minimera verkningarna av kreditkortsbedrägerier förbehåller vi oss vidare rätten att utföra stickprovskontroller, däribland kontroller av röstlängder, och kan begära att du faxar eller skickar oss bevis på din adress och en kopia av kreditkortet samt ett nyligt kontoutdrag innan biljetter utfärdas. Observera att sådana kontroller endast utförs under vår ordinarie kontorstid. Till följd av detta utfärdas biljetter för bokningar som görs på andra tider eventuellt inte förrän nästa arbetsdag. Opodo ansvarar inte för eventuella kostnader som uppstår till följd av sådana kontroller.
3.2.8 I vissa fall kan betalning även göras elektroniskt genom autogiro om du har ett tillämpligt konto i landet där du gör din beställning. Minst sex arbetsdagar måste förflyta mellan bokningsdatumet och flygresedatumet. Genom att autogiro väljs som betalningsmetod ges Opodo fullmakt att lyfta hela bokningsbeloppet samtidigt från ditt konto. Du ansvarar för att se till att kontot har täckning. Vid återföring på grund av otillräckliga medel, eller något annat skäl som du ansvarar för, debiterar Opodo en serviceavgift på upp till 600 kr och instruerar dig att erlägga betalningen för din bokning. Denna avgift består av avgifter som debiteras av banken samt ytterligare kostnader som Opodo ådrar sig. Det står dig fritt att visa att lägre kostnad har förelegat. När autogiro väljs som betalningsmetod förbehåller sig Opodo rätten att hålla inne eventuella återbetalningar tills mottagen betalning inte längre kan återkallas.
3.3.1 I Om du inte kan göra en flygresa för en biljett som inte är återbetalningsbar kan du i vissa fall ha rätt att begära återbetalning av en del eller all skatt som debiterats vid inköpstillfället: (a) För biljetter som utfärdas av IATA-flygbolag begär dessa flygbolag att kravet på återbetalning ställs till och hanteras av den utfärdande resebyrån. Härmed ger du Opodo fullmakt att genomföra alla åtgärder som är nödvändiga för att erhålla sådan skatteåterbetalning. Du godkänner att du har 12 månader på dig från flygresans datum enligt tidtabell att skriftligen kontakta oss med begäran om återbetalning, och att din rätt att begära skatteåterbetalning därefter är förverkad. Observera att återbetalningar endast kan göras till det betalningssätt som användes vid bokningstillfället, och att alla återbetalningar är underkastade det ifrågavarande flygbolagets policy samt Opodos serviceavgift för återbetalning. Härmed ger du Opodo fullmakt att dra av den tillämpliga återbetalningsavgiften på upp till 600 kr från det skattebelopp som ska återbetalas till dig. (b) För biljetter som utfärdas av flygbolag som inte är IATA-medlemmar, eller om betalningen för dina flygresor har lyfts direkt av flygbolaget, ska begäran om återbetalning ställas direkt till det aktuella flygbolaget, men serviceavgiften ska betalas till Opodo. Härmed ger du Opodo fullmakt att debitera ditt kreditkort den tillämpliga serviceavgiften.
I vissa fall tar vi emot betalningar från tredjepartsleverantörer och skickar dem till dig. Efter att vi har mottagit återbetalningen och den relevanta och giltiga informationen bifogad, kommer vi garanterat att skicka tillbaka den till dig inom 7 dagar.
3.3.2 Eventuella återbetalningar görs till det betalningssätt som användes vid bokningstillfället, och ställs till den person som gjorde den ursprungliga betalningen. Observera beträffande återbetalningar för flygbiljetter att alla skatter inte är återbetalningsbara. En skatteåterbetalning behandlas enligt det ifrågavarande flygbolagets återbetalningspolicy i landet i fråga, och Opodos avgift på upp till 600 kr debiteras det betalningssätt som användes vid bokningstillfället.
3.4.1 Pass- och visumbestämmelser kan ändras, därför bör du kontrollera med aktuell ambassad vad som gäller i god tid före resan. Du ansvarar för att ha ett giltigt pass och visum om det krävs. Tänk också på att räkna in eventuella transitpunkter på resan, som kan innebära att visum även för dessa krävs. Det tar ofta lite tid att få ett visum, så du bör ansöka i god tid. Vi tar inget ansvarar för den händelse att kunder saknar korrekt dokumentation.
3.4.2 Alla destinationer har sina formalitetskrav vad gäller inresa, vaccinationer osv. Dessa kan också variera beroende på passagerarens nationalitet. I vissa jurisdiktionsområden krävs även personbevis för alla minderåriga resenärer. Du ansvarar själv för att inhämta sådan information. Situationer som uppstår till följd av att sådana officiella bestämmelser inte efterlevs är aldrig att betrakta som Opodos ansvar. Vi uppmanar dig därför att alltid bekräfta vilka formaliteter som gäller för den aktuella destinationen eller transitländerna, och att beakta tidsåtgången för nödvändiga åtgärder.
3.5.1 Alla biljetter som säljs på den här webbplatsen är e-biljetter. Detta är en papperslös metod för bokning av flygresor. När du har gjort din bokning sparas den elektroniskt i flygbolagets bokningssystem. Opodo skickar ett bekräftelsemail till dig med ditt bokningsnummer, och detta gäller som kvitto för din e-biljett. Du får INTE någon fysisk biljett att visa upp på flygplatsen.
För att hantera din bokning konfigurerar vi vid vissa tillfällen en virtuell e-postadress som är kopplad till den specifika bokningen. I det här fallet förser vi dig med all relevant information som behövs för att hantera den specifika bokningen.
3.5.2 Observera att du kan behöva uppge ditt bokningsnummer och/eller visa ditt bekräftelsemail för reseleverantören i fråga som bevis för din bokning. Vi rekommenderar att du gör en utskrift av ditt bekräftelsemail och tar den med dig, men alla flygbolag ber inte om att få se en sådan. Observera att flygbolag har sina egna bestämmelser om vad som gäller för e-biljetter. Opodo kan inte hållas ansvariga för att dessa bestämmelser inte följs, och rekommenderar starkt att du inför resan kontrollerar med flygbolaget vad som gäller.
3.5.3 Opodo förlitar sig på att den information du lämnar är korrekt, och kan därför inte hållas ansvariga om din e-biljett inte kommer fram beroende på felaktig e-mailadress eller dina inställningar för skräppost. Du måste meddela oss omgående om du byter e-mailadress eller kontakttelefonnummer. Kontrollera också att namnet i ditt pass är exakt samma som namnet på din biljett och/eller bokningsbekräftelse.
3.5.4 I exceptionella fall, på grund av begränsningar i biljettutfärdandet som vi inte råder över, är det möjligt att Opodo inte kan vidarebefordra information om bokningar till flygbolaget så att de kan fullfölja bokningen. Om detta inträffar försöker vi kontakta dig inom 48 timmar från bekräftelsen för att ordna med återbetalning eller ett annat alternativ. Om du väljer ett alternativ som är dyrare än din ursprungliga bokning får du själv stå för betalningen av mellanskillnaden.
Du rekommenderas att skaffa reseförsäkring för ditt resande, i synnerhet eftersom det kan finnas omständigheter som reseleverantören inte ansvarar för. Om du väljer att köpa reseförsäkring via Opodos webbplats ingår du det avtalet direkt med reseleverantören, och dennas villkor gäller då för den försäkringen.
4.1 Beträffande flygresor gäller villkoren i Bilaga 1 till detta dokument, såvida inte något annat anges i reseleverantörens villkor.
4.2 Beträffande hyrbil gäller villkoren i Bilaga 2 i detta dokument, såvida inte något annat anges i reseleverantörens villkor.
4.3 Beträffande hotell och annan typ av logi gäller villkoren i Bilaga 3 i detta dokument, såvida inte något annat anges i reseleverantörens villkor.
4.4.1 En paketresa är ett i förväg arrangerat semesterpaket med en kombination av minst två av följande: (a) transport (b) logi (c) annan turisttjänst som inte är anknuten till transport eller logi och som utgör en väsentlig del av din bokning, samt att dessa två eller flera komponenter säljs till dig av oss som en enhet vid samma tillfälle till ett gemensamt pris, för vilket hela betalningen görs till oss.
4.4.2 Om du köper en paketresa på den här webbplatsen gäller de allmänna villkor som anges häri, såvida inte detta strider mot det tillämpliga lokala paketresedirektivet (och senare införda ändringar av detta).
4.4.3 Om du köper en paketresa på den här webbplatsen debiteras ditt kredit- eller kontokort med hela beloppet för ditt paket vid bokningstillfället, såvida du inte väljer ett paket med flyg + hotell där hotellet betalas i efterskott. Kreditkortsdebiteringarna kan komma att göras separat för varje produkt, och dessa tillsammans uppgår då till det totala beloppet för uppgivet paketpris.
4.4.4 Vi vill tydliggöra att produkter som bokas enligt dessa allmänna villkor inte utgör en paketresa om du, eller våra reserådgivare för din räkning, sätter ihop två eller flera typer av produkter eller tjänster, oavsett om du bokar dessa samtidigt till ett totalpris. I sådana fall ingår du ett avtal med vederbörande tredje man som är leverantör.
5.1 Allt innehåll på Opodos webbplats (inklusive, men inte begränsat till, varumärken, text, grafik, logotyper, knappikoner, bilder, ljudfiler och programvara) ägs av Opodo eller dess innehållsleverantörer och skyddas av nationella och internationella förordningar om industriell och immateriell äganderätt. Allt kompilerat (avser insamling, arrangemang och sammansättning) innehåll på Opodos webbplats är Opodos exklusiva egendom och skyddas av nationella och internationella industriella och immateriella förordningar. All programvara som används på Opodos webbplats eller tillhör dess programvaruleverantörer skyddas av nationella och internationella industriella och immateriella förordningar.
5.2 All annan användning av innehållet på denna webbplats är strängt förbjuden, inklusive att helt eller delvis reproducera, ändra, distribuera, sända, efterhandspublicera, förevisa och/eller framställa detsamma. I synnerhet är det strängt förbjudet att på något sätt använda bilder från Opodos webbplats utanför denna webbplats utan uttryckligt medgivande från Opodo och/eller dess leverantörer.
5.3 Opodo och andra namn på produkter, tjänster, grafik och logotyper som tillhör Opodo är internationellt registrerade varumärken. Namn på andra produkter, tjänster och företag som nämns i detta dokument kan vara registrerade varumärken som tillhör sina respektive ägare.
6.1 Opodo erbjuder denna webbplats i befintligt skick och utövar rimligt fackmannaskap avseende dess uppdatering, underhåll och funktion, men lämnar inga garantier avseende tekniska fel, tjänstens ofelbarhet eller om att systemet eller portalen alltid fungerar.
6.2 Opodo publicerar diverse information om produkter och tjänster som tillhandahålls och erbjuds av tredje man på sin webbplats och kan inte göra några utfästelser om sanningsenlighet, korrekthet och fullständighet eller uppdatering av de data som ingår i sådana erbjudanden. Viss information lagras emellanåt i cacheminnet och bekräftas endast med realtidsinformation vid det tillfälle då du bekräftar din bokning.
6.3 Begränsningen av Opodos ansvar är förenlig med aktuell gällande lagstiftning, i synnerhet sektorsspecifika förordningar för resebyråer. Opodo ansvarar inte i något fall för skador som direkt eller indirekt uppstår till följd av köp av en produkt eller tjänst som erbjuds på dess webbplats.
6.4 Om ett domstolsbeslut skulle avvika från de begränsningar som anges i denna klausul, såtillvida att Opodo ska ansvara för skador till följd av ditt inköp av produkter eller tjänster på denna webbplats, ska ansvaret alltid begränsas till de avgifter Opodo mottagit för utförda tjänster, såvida inte annan omfattning framgår av det tillämpliga lokala paketresedirektivet.
6.5 Om med anledning av force majeure (inklusive, men inte begränsat till, politiska eller ekonomiska oroligheter eller instabilitet som påverkar säkerheten) bristfälligheter uppstår med reservationer, bekräftelser och/eller verkställande av resor eller tjänster som köpts genom Opodo, på grund av omständigheter som Opodo inte råder över, eller om det är omöjligt att uppfylla ett överenskommet villkor, är Opodo och/eller företag i Opodokoncernen befriade från eventuella härledda rättsliga skyldigheter med anledning av sådana bristfälligheter eller bristande uppfyllelse.
6.6 Utan förfång för de begränsningar som anges i denna klausul 6 ska Opodo under inga omständigheter hållas ansvariga vad gäller yrkanden avseende produkter eller tjänster som köpts på vår webbplats såvida du inte framställer ett skriftligt yrkande till oss inom 12 månader från bokningsdatumet.
Om du reser till eller från ett EU-land eller med ett EU-lufttrafikföretag kan du omfattas av rättigheter gentemot flygbolaget i fråga om ditt flyg blir inställt eller försenat, eller om du nekas ombordstigning. Om du vill ha närmare information om EU:s förordning 261/2004 kan du klicka här >
Kontakta vårt kundserviceteam om du har andra frågor eller klagomål angående din bokning före avresan. Om du har ett klagomål angående en reseleverantör och/eller ett hotell under din vistelse ska du se till att officiellt framföra ditt klagomål till reseleverantören och/eller hotellet i fråga före hemresan.
Du ansvarar för att inte bete dig på ett sätt som är olämpligt, väcker anstöt eller innebär fara för annan eller risk för skada på annans egendom (inklusive, men inte begränsat till, berusning och/eller flygraseri) under din semester eller när du använder en tjänst/produkt. Om du beter dig på ett sätt som är olämpligt och/eller väcker anstöt eller innebär fara för annan eller risk för skada på annans egendom kan vi och/eller våra reseleverantörer (t.ex. flygbolagets personal) avboka din bokning. I så fall upphör vårt och vår reseleverantörs ansvar gentemot dig omgående, och du är inte berättigad till någon återbetalning, kompensation och/eller ersättning för kostnader eller utgifter du eventuellt ådrar dig till följd av sådan avbokning. Vidare blir du skyldig att ersätta oss för eventuella utgifter vi åsamkas till följd av sådan avbokning.
8.4.1 Dessa allmänna villkor utgör den fullständiga regleringen av avtalet mellan parterna vad avser avtalets föremål.
8.4.2 Om någon del av dessa allmänna villkor (inklusive en eller flera klausuler i dessa allmänna villkor, någon underordnad klausul eller paragraf eller någon del av en eller flera av dessa klausuler) vid något tillfälle förklaras eller blir ogiltig eller icke verkställbar enligt lag av annan anledning, ska denna del betraktas som utesluten ur dessa allmänna villkor utan att återstående villkors giltighet och/eller verkställbarhet påverkas eller försämras till följd av detta.
Opodo förbehåller sig rätten att ändra eller uppdatera dessa allmänna villkor från tid till annan utan att meddela dig i förväg. Den aktuella versionen av de allmänna villkoren visas på webbplatsen från det datum då eventuella ändringar träder i kraft. Fortsatt användning av webbplatsen efter ändringar av de allmänna villkoren utgör ditt godtagande av ändringarna i fråga.
Dessa allmänna villkor samt annat eventuellt förhållande mellan Opodo och användaren regleras av lagarna i England och Wales. Europeiska kommissionen tillhandahåller en plattform online för tvistlösning, denna hittar du här: http://ec.europa.eu/consumers/odr/.
Inom EU gäller de rättigheter som definieras i EU:s förordning 261/2004. Enligt den här regeln är flygbolaget ensamt ansvarigt för att garantera dina rättigheter som passagerare och hjälpa dig direkt även om du bokade flygresan via en researrangör. Avtal om flygresor som bokas via vår webbplats ingås med reseleverantören i fråga och är underkastat dennas villkor.
Observera angående flygbiljettpriser att ytterligare villkor gäller särskilt för dessa. Biljetter kan exempelvis som regel inte ändras eller lösas in. Du kan läsa reglerna för biljettpris samtidigt som reseleverantörens villkor under bokningsprocessen. De flesta flygbolag förbehåller sig dessutom rätten att göra ändringar i tidtabeller och att avboka bekräftade bokningar. Opodo är i egenskap av förmedlande part inte ansvarig för sådana tidtabellsändringar eller avbokningar.
Flygbolag debiterar eventuellt för tilläggstjänster såsom incheckning av bagage, incheckning på flygplatsen, önskad sittplats, underhållning under resan (om tillgängligt), mat, dryck och snacks osv. Avgifter för sådana tilläggstjänster ingår inte i flygbiljettpriset såvida detta inte uttryckligen anges, utan betalas direkt till flygbolaget. Opodo ansvarar inte för eventuella ytterligare kostnader som du ådrar dig, och föreslår att du kontaktar flygbolaget i fråga om du vill lägga till tjänster och bekräfta kostnader. Du kan kontrollera hur mycket bagage du tillåts medföra genom att besöka flygbolagets webbplats eller, för vissa flygbolag, genom att klicka här. Observera att om din flygresa består av flera etapper kan mängden tillåtet bagage variera. Detta kan t.o.m. hända om du flyger med samma flygbolag, t.ex. om den ena flygresan är utrikes och den andra är inrikes. Detta kan innebära att du får betala för övervikt för den del som överskrider den av de två flygens bagagegräns som är lägst.
Rekommenderad incheckningstid är minst 120 minuter före avgång för utrikesflyg och 90 minuter före avgång för inrikesflyg. Vissa flygbolag begär att du återbekräftar din hemresa minst 72 timmar före resan. Underlåtenhet att återbekräfta din bokade flygresa direkt med flygbolaget kan medföra avbokning.
Flygresor måste företas i den ordning de anges i din resplan, vilket innebär att om den första flygresan eller första etappen av en resa inte företas kan resten av biljetten bli ogiltig.
Vi rekommenderar starkt (i synnerhet om du flyger i ekonomiklass) att du checkar in tidigt om du har särskilda önskemål om sittplats. Opodo råder inte över tilldelningen av sittplatser, även om de förbokats hos flygbolaget, och kan inte garantera att särskilda sittplatser kommer att vara tillgängliga vid avresan. Opodo ansvarar inte för kostnader för eventuell transfer mellan flygplatser eller terminaler som du ådrar dig.
Flygresor med specialpriser eller bästa priser kanske inte har den kortaste resrutten. I vissa resplaner ingår byte av flygplan på vägen. Ett flyg som beskrivs som direkt innebär att inget byte av flygplan under resan är nödvändigt. Stopp kan dock göras under resan för att tanka eller släppa av/på passagerare. Uppgifter om eventuella stopp lämnas under din bokningsprocess, och anges tydligt både på webbplatsen och i din resplan som skickas till dig när du har gjort din bokning. Du ansvarar för att ordna med eventuella visum som är nödvändiga, och vi ansvarar inte för att hjälpa till med eller ge råd om detta.
Tidsangivelser avser 24-timmarsklockan och är ungefärliga och baserade på utresa. Dessa kan variera beroende på flygtidtabeller, typ av flygplan, väderförhållanden osv. och utgör indikationer om den effektiva flygtiden, exklusive tid på marken under stopp på vägen eller vid flygplansbyte. Dessa ska därför endast ses som en vägledning och är föremål för ändring och bekräftelse.
Bestämmelser varierar mellan flygbolag, men vissa vägrar att transportera kvinnor som kommer att vara gravida i 28:e veckan eller senare på hemresans datum. Om du är osäker bör du kontrollera med flygbolaget och rådgöra med din läkare. Spädbarn måste vara minst sex veckor gamla för att få resa med flyg och måste sitta antingen i en vuxens knä eller en babystol. Kontakta flygbolaget du ska resa med om du vill ha närmare information om lämpliga säten. I allmänhet måste barn som är två år eller äldre ha en sittplats.
För att kunna erbjuda specialpriser på tur och returresor kombinerar vi i vissa fall två enkelresor med olika eller samma flygbolag. Det innebär att du har två separata bokningar (en för utresan och en för återresan), och vardera bokningen har sina regler för biljettpris. Om du måste avboka den ena flygresan kan du behålla den andra utan att ådra dig några extra kostnader. Om du missar flyget på utresan sägs din hemresa inte upp av det andra flygbolaget. Eventuella avbokningar, tidtabellsändringar eller andra ändringar för den ena flygresan påverkar inte den andra, och reglerna för biljettpris för denna gäller fortfarande. Om den ena flygresan exempelvis ställs in har det andra flygbolaget ingen skyldighet att återbetala dig för den andra delen av din resa eller erbjuda dig en ändrad resplan. Du kan ådra dig kostnader om ändringar av den andra flygresan blir nödvändiga.
Det här avsnittet gäller endast bokningar av flygresa.
Om lågprisflygbolag ingår i din sökning efter flygresor söker vi i databasen med lågprisflygbolag, och om du väljer att köpa behandlar vi bokningen för din räkning. Eventuellt får du ett bekräftelsemail direkt från lågprisflygbolaget.
Avtalet ingår du med lågprisflygbolaget i fråga. Du är underkastad lågprisflygbolagets villkor. Du kan läsa dessa innan du slutför bokningen, antingen genom att klicka på länken Allmänna villkor eller på begäran hos vår kundservice, och efter bokningen i ditt bekräftelsemail eller på lågprisflygbolagets webbplats.
Observera att lågprisflygbolag kan avgå från mindre, regionala och/eller sekundära flygplatser.
Avtal om hyrbil som bokas via vår webbplats ingås med reseleverantören i fråga och är underkastat dennas villkor.
Alla förare måste visa upp ett fullt giltigt körkort vid hämtningen. Körkortet måste vara giltigt i minst 12 månader efter den sista dagen i din hyresperiod, och både körkort på papper och körkort med foto måste visas. Eventuellt ombeds du också att uppvisa ett kreditkort som säkerhet för eventuell fordonsskada som kan uppstå under din hyresperiod. Du ansvarar för att se till att det finns tillräckliga medel tillgängliga på kreditkortet för att uppfylla din reseleverantörs villkor. Om du inte uppfyller alla dessa villkor blir din bilhyra ogiltig, och Opodo ansvarar inte för eventuella kostnader du ådrar dig. Kunder som hyr en bil för hämtning i ett land utanför Europeiska unionen (EU) måste vara bosatta inom EU och visa upp ett fullt giltigt brittiskt eller EG-/EES-körkort.
Avtal om hotell och annat logi som bokas via vår webbplats ingås med reseleverantören i fråga och är underkastat dennas villkor:
Vi erbjuder betyg i form av stjärnor för allmän vägledning. Observera att dessa inte nödvändigtvis motsvarar det officiella lokala betyget, och att standarder kan variera mellan hotell och logi i samma klass i olika länder, eller till och med inom samma land. Olika länder tillämpar olika standarder. Ett trestjärnigt hotell i ett land motsvarar inte nödvändigtvis ett trestjärnigt hotell i ett annat.
In-/utcheckningstider Gäster kan i allmänhet checka in på hotellet eller annat logi kring kl. 15 och checka ut kl. 11 lokal tid, men lokala avvikelser kan förekomma. In-/utcheckningstider framgår vanligtvis av hotellbokningens bekräftelsemail till dig. Om du behöver närmare information kan du kontakta oss.
Bilder Vi försöker se till att bilder av byggnader och beskrivningar av bekvämligheter och tjänster på Opodos webbplats ger en korrekt och aktuell framställning, men vi kan inte garantera att detta alltid är fallet eftersom vi får denna information från våra reseleverantörer. Bilder och information tillhandahålls för att ge en allmän uppfattning om “känslan” för hotellet.
Bilder av rumstyper motsvarar inte alltid sängarrangemanget i det rum som hyrs. Ett trebäddsrum i Nordamerika kan t.ex. ha en dubbelsäng och en enkelsäng, och ett dubbelrum i Österrike kan ha två enkelsängar. Tilläggsavgifter kan också tillämpas för extrasängar eller barnsängar. Kontakta vid behov hotellet direkt för att bekräfta sängarrangemanget innan du genomför köpet.
Frukost ingår inte om detta inte anges. På vissa hotell kan ytterligare lokal skatt tillkomma och debiteras.